Рубрики
 
 

Передплата онлайн

 

Полювання

 

Арсенал

 

Собаки

 

Риболовля

 

Нотатки рибалки

 

Интерв'ю

 

Флора та Фауна

 

Законодавство

 

Газети (номери)

 

2017

 

2016

 

2015

 

2014

 

2013

 

2012

 

2011

 

2010

 

2009

 

2008

 

2007

 

2006

 

2005

 

2004

 

2003

 

2002

 

2001




Асоціація користувачів мисливських та рибальських господарств


Сайт посвященный общению на тему охоты и рыбалки



Головна Про проект Передплата онлайн Об'яви Форуми Контакти

Заборона свинцевого шроту та інші ноу-хау від законотворців

З часу прийняття Закону України «Про мисливське господарство та полювання» подавалось вже безліч законопроектів щодо внесення змін та доповнень до зазначеного Закону. І під якими тільки назвами вони не були! Всі бажаючі гадали, як на кофейній гущі, яке ще ноу-хау можливо придумати та внести у чинне законодавства у сфері мисливського господарства та полювання.

Але, здається, епопея ця не закінчена. 10 листопада 2015 року на офіційному веб-сайті Верховної Ради України був опублікований проект Закону України під № 3445 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо охорони фауни згідно міжнародних угод). Ініціаторами законопроекту виступили депутати Дирів А. Б., Рибак І.П. та Дзюблик П.В. Їх законопроект передбачає внесення змін до Законів України «Про тваринний світ», «Про захист тварин від жорстокого поводження», «Про мисливське господарство та полювання», «Про питну воду та питне водопостачання» та «Про природно-заповідний фонд України». Задекларованою метою прийняття Закону є посилення охорони фауни згідно норм міжнародних екологічних угод. Завданням є охорона тварин, які охороняються міжнародними договорами по охороні фауни.

Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту прийняттю нормативно-правового акта сприяло підписання у 1995 році Угоди про збереження афро-євразійських мігруючих водно-болотних птахів (надалі - «Угода»). Законом України «Про ратифікацію Угоди» від 4 липня 2002 року №62-IV Україна ратифікувала вказану Угоду. План дій затверджено Додатком III до Угоди. Відповідно до пункту 4.1.1 Додатку III до Угоди Сторони мають співробітничати, забезпечуючи відповідність національного законодавства про полювання принципам сталого використання, які зазначені в Плані дій, та приймаючи до уваги весь простір географічного ареалу видів водно-болотних птахів і особливості їх життєвих циклів.

Пунктом 4.1.4 Додатку III до Угоди визначено, що сторони мають намагатися припинити до 2000 року використання свинцевого шроту при полюванні на водно-болотних птахів, який за своїми властивостями шкідливий для здоров’я не тільки птахів, а й людей.

Під час четвертої сесії Наради Сторін (МОР) Угоди про збереження афро-євразійських мігруючих водно-болотних птахів (АЕЛУА), яка проходила з 15 по 19 вересня 2008 року в Антананаріву, Мадагаскар, було внесено зміни в Додаток II та Додаток III Угоди, згідно яких країни поступово забороняють використання свинцевого шроту при полюванні на водно-болотних птахів.

І ось, на виконання Угоди про Збереження афро-євразійських мігруючих водно-болотних птахів наші депутати пропонують внести доповнення в ст. 20 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», яке забороняє полювання із застосуванням свинцевого шроту на всіх поясах особливого режиму зони санітарної охорони джерел питної води (полювання із застосуванням металевого шроту дозволяється).

Все нібито нічого, відповідно до пояснювальної записки, але що криється під внесенням змін у ст. 20 насправді? А це досить неоднозначні пропозиції. Так, забороняється використання набоїв з свинцевим шротом у всіх поясах особливого режиму зони санітарної охорони джерел питної води та об'єктів централізованого питного водопостачання та на відкритих водоймах, що відноситься до джерел питного водопостачання. Звідси матимемо заборону полювання набоями з свинцевим шротом на всіх річках, де розташовані питні водозабори.

Крім того пропонується заборонити полювання на відстані 10 км від обласних центрів, міст обласного підпорядкування – 5 км і не ближче 1 км від міської межі всіх інших міст і населених пунктів.

Фактично матимемо значне скорочення площі мисливських угідь. Наприклад, якщо площа населеного пункту 100 га та встановлено заборону полювання на відстані 1 км від населеного пункту – площа мисливських угідь повинна зменшитись майже на 700 га. До того ж, якщо на території мисливського господарства декілька населених пунктів та площа господарства мінімальна (3 тис. га), а ще відтворювальна ділянка не менше 20%, загалом виходить для полювання залишиться лише третя частина господарства і це при умові якщо на цій території не розташовані об’єкти природо-заповідного фонду.

Користувачі мисливських господарств вимушені будуть вживати заходів щодо зменшення площі мисливських угідь, змінювати затверджені проекти організації та розвитку мисливського господарства. Можливо зацікавленою стороною у прийнятті таких змін є розробники проектів? Адже вартість їх розроблення починається з 1 грн. за 1 га угідь.

Законопроект передбачає також встановлення заборони на облавне полювання «котлом», «підковою» та находження з рушницею в загоні під час облавного полювання. Це ж яким чином мисливці чи користувачі мисливських угідь повинні забезпечити зберігання мисливської зброї мисливців, які знаходяться у загоні під час облавного полювання? І що робити загоничам, якщо на них біжить підранок, адже тварини у такому стані часто кидаються на людей, про що свідчать не поодинокі випадки…

Пояснювальна записка до законопроекту говорить, що Закон України «Про приєднання України до Конвенції 1979 року про охорону дикої флори і фауни та природних середовищ існування в Європі» від 29 жовтня 1996 р. дозволяє регулювати чисельність вовка на території України тільки в обмеженій кількості і під контролем.

Пункт 4.8.3 Міжнародного плану заходів з охорони вовків в Європі, розробленого відповідно до вимог Бернської конвенції, вимагає виключити будь-які форми заохочень за вбивство вовка. Однак в Україні це залишається практикою, обумовленою статусом «шкідливого» виду. Наразі, згідно Закону України «Про мисливське господарство та полювання», вовк є бінарним видом, що занесений одночасно в список мисливських тварин, що підлягають охороні в не мисливський сезон та в список шкідливих тварин, що підлягають знищенню протягом року, що є грубим порушенням Бернської конвенції. Так, згідно статті 19 цього Закону, полювання на вовка за відстрільними картками на хутрового звіра може вестися з жовтня по лютий включно. Але згідно ст. 33 цього Закону, полювання на вовка може здійснюватися під час полювання на інші види мисливських тварин в мисливський сезон, а також не в мисливський сезон – за дозволами.

Разом з тим нерідкі випадки браконьєрського відстрілу вовка, коли порушник відстрілює вовка без наявності в нього яких-небудь відстрілочних карток, ліцензій або інших дозволів. Однак на відміну від браконьєрства на інші види мисливських тварин, збитки за незаконне добування вовка браконьєрами не сплачуються, що сприяє зростанню браконьєрства під виглядом «відстрілу вовків». А також є фактором, що провокує сукупність порушень – незаконне перебування в угіддях зі зброєю, без дозволів, без супроводу єгеря тощо і знижує ефективність охорони угідь в цілому.

Крім того, в даний час в Україні в неволі у приватних осіб незаконно утримується до 1000 вовків (при офіційній чисельності природної популяції вовків 2600-2700 голів), при цьому за умови відсутності такс за добування вовка, добитися сплати відшкодувань особами, що займаються відловом вовка з природи, або розведенням та продажем вовків є фактично неможливим.

У пояснювальній записці зазначено, що потрібно вивести вовка зі списку шкідників, зазначеного в ст. 33 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», залишивши вовка мисливським видом, що буде сприяти посиленню боротьби із браконьєрством та створить умови мисливським господарствам отримувати гроші у свій бюджет за добування цінного хутрового звіра – вовка. Але по факту ст. 33 доповнено таким змістом: «у природних заповідниках, заповідних зонах біосферних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків відстріл та відлов перелічених тварин забороняється», де під словосполученням «перелічених тварин» мається на увазі – вовків, бродячих собак і котів, сірих ворон, сорок, граків. Тобто запропоновані зміни щодо вилучення вовка зі списку шкідників залишились лише у пояснювальній записці.

У Євросоюзі діють Директиви з охорони фауни. Вони вимагають від країн, членів європейського співтовариства, внести у національні закони спеціальні вимоги по охороні фауни. Зокрема, Директива ЄС «Про збереження диких птахів» (02.04.1979 № 79/409/ ЄЕС) та Директива ЄС «Про збереження природних середовищ існування і дикої фауни та флори» (21.05.1992 № 92/43/ ЄЕС). З метою впровадження вимог Директив, у законопроекті є доцільні зміни та доповнення до чинного законодавства України – такі, як встановлення заборони щодо здійснення полювання із застосуванням або використанням заборонених знарядь та забороненими способами, а саме: за допомогою пасток та тепловізорів; збирання яєць, добування потомства мисливських видів тварин із гнізд, переміщення гнізд, лігвищ, розкопування нір, стрільба по зграям птахів і іншим скупченням тварин, використання тварин в якості мішені при навчанні стрільбі або у змаганнях по стрільбі, випалювання рослинності в місцях концентрації тварин; на тварин, які зазнають лиха (переправляються водою або по кризі; рятуються від бурі, пожежі, снігопаду, розливу, снігової лавини, потерпають від голоду, потрапляють в ожеледицю, наст, глибокий сніг, на обмерзлих птахів, які знаходяться в ополонках, на тварин в інших місцях надзвичайних ситуацій); на тварин, які знаходяться у безпомічному стані (на нельотний молодняк) та інші доповнення.

Громадська спілка «Асоціація користувачів мисливських і рибальських господарств» і надалі слідкуватиме за законотворчою ініціативою народних депутатів та доводитиме до відома мисливців і рибалок, які нововведення в чинне Законодавство розглядаються у комітетах ВР України.

Громадська спілка «Асоціація користувачів мисливських і рибальських господарств»

Асоціація



Украинская Баннерная Сеть