Рубрики
 
 

Передплата онлайн

 

Полювання

 

Арсенал

 

Собаки

 

Риболовля

 

Нотатки рибалки

 

Интерв'ю

 

Флора та Фауна

 

Законодавство

 

Газети (номери)

 

2017

 

2016

 

2015

 

2014

 

2013

 

2012

 

2011

 

2010

 

2009

 

2008

 

2007

 

2006

 

2005

 

2004

 

2003

 

2002

 

2001




Асоціація користувачів мисливських та рибальських господарств


Сайт посвященный общению на тему охоты и рыбалки



Головна Про проект Передплата онлайн Об'яви Форуми Контакти

Зброя і безпека

Як стверджують фахівці, мисливські навички почали розвиватися у людей 60-20 тисяч років тому. З плином часу потяг до полювання не втратився. Навпаки, нині право на його здійснення закріплено навіть конституціями деяких країн. Суттєво змінився лише сам процес – здобуття тварин стало значно витонченішим, оскільки нинішні мисливці озброєні найсучаснішими зразками різноманітної зброї.

Наша держава в цьому сенсі не виняток. На сьогодні в Україні налічується понад 670 тисяч власників мисливської вогнепальної зброї, які на законних підставах володіють 770 тисячами одиниць зброї. Втім, цифри ці не сталі. Щороку працівники міліції за різні правопорушення притягують до відповідальності тисячі власників зброї і позбавляють права нею володіти.

У розпал сезону полювання на пернату дичину не зайвим буде нагадати і досвідченим мисливцям, і початківцям, вимоги законодавства щодо володіння зброєю.

Про це та інше розмова з заступником начальника управління дозвільної системи та ліцензування Департаменту громадської безпеки МВС України Василем Стасюком.

- Василю Івановичу, говорячи про мисливство не можна уникнути соціального підтексту. Дуже часто люди нарікають на досить високу вартість усіляких довідок та документів, необхідних для оформлення права на володіння зброєю, адже більшість мисливців не вирізняються заможністю. Тож, які документи для цього необхідні і скільки вони нині коштують?

- Розпочну з питань, які найчастіше цікавлять людей. Йдеться про стягнення коштів за придбання, реєстрацію чи перереєстрацію зброї. Під час оформлення таких документів гроші сплачуються відповідно до Єдиного тарифу (затверджений постановою Кабміну від 28.12.1995р) на послуги, пов’язані з придбанням, зберіганням, обліком, перевезенням вогнепальної зброї, набоїв, а також інших предметів, на які поширюється дозвільна система.

Таким чином, вартість оформлення дозволу на придбання вогнепальної зброї дорівнює половині неоподаткованого мінімуму доходів громадян – 8 гривень 50 копійок. Термінова видача дозволу упродовж 3 днів коштуватиме удвічі більше – 17 гривень. Такі ж розцінки встановлено на реєстрацію або перереєстрацію кожної одиниці зброї. За переоформлення зброї з одного власника на іншого необхідно сплатити 5 неоподаткованих мінімумів (85 гривень), а за термінове переоформлення - у двократному розмірі (170 гривень).

- Але ж сплатою цих коштів справа не обмежується. Віднедавна, змінилася ціна самих бланків документів, коли було запроваджено їх нові зразки. Чим це зумовлено, яка в цьому потреба?

- У 2002 році Кабінет Міністрів своєю постановою затвердив перелік документів та груп товарів, що підлягають захисту голографічними елементами. До нього входять і бланки дозволів на право придбання, зберігання та носіння зброї.

Наприклад бланк дозволу на носіння зброї, який виготовляється поліграфкомбінатом „Україна”, коштує 30 гривень. Але ж термін використання кожного бланку достатньо тривалий. Під час перереєстрації зброї його непотрібно обмінювати, а лише вносити відповідну відмітку.

До цього слід додати ще одну вимогу, яку має виконати власник мисливської зброї. Йдеться про обов’язкове страхування цивільної відповідальності, запроваджене постановою Кабміну „Про порядок і правила проведення обов’язкового страхування цивільної відповідальності громадян України, які мають у власному чи іншому законному володінні зброю, за шкоду, яка може бути заподіяна третій особі або її майну внаслідок володіння, зберігання чи використання цієї зброї”. Щорічний страховий внесок визначений у розмірі одного неоподаткованого мінімуму доходів громадян незалежно від кількості та видів зброї, що знаходяться у володінні однієї особи. А от у разі відсутності договору страхування, органи внутрішніх справ не мають права реєструвати чи перереєстровувати зброю. До речі, якщо ще зовсім недавно страхові внески треба було сплачувати відразу за три роки, то тепер – за один.

А розпочинається, як відомо, процедура оформлення права на володіння зброєю з проходження профілактичного огляду і отримання медичної довідки. Ця послуга також платна.

- Мисливці скаржаться, що тарифи на видачу медичних довідок з року в рік підвищуються. Упродовж останніх десяти років вони зросли у 80 разів.

- На це існує відповідне рішення Конституційного суду, яким визначено, що медичні огляди для отримання права на володіння зброєю не входять до переліку послуг, надання яких безоплатно може брати на себе держава. Ціни і тарифи на послуги лікувально-профілактичних та санаторно-профілактичних закладів регулюються не міністерством охорони здоров’я, а обласними держадміністраціями. На сьогодні за медичну довідку, залежно від регіону, треба сплатити від 90 до 175 гривень.

- А ще необхідна довідка про відсутність судимості...

- Ця довідка надається регіональними інформаційними підрозділами МВС за особистим зверненням громадянина або за нотаріально завіреним дорученням на іншу особу. Варто зауважити, що довідка про відсутність судимості надається на підставі законів „Про інформацію”, „Про звернення громадян” а також постанови Кабміну „Про перелік платних послуг, які можуть надаватися інформаційними підрозділами органів внутрішніх справ”.

Оплата послуг, пов’язаних з пошуком та підготовкою запитуваної інформації, а також самого бланку, регламентується спільним наказом МВС, Мінфіну та Мінекономіки. Вартість інформаційних послуг, з терміном виконання до одного місяця, становить 10 гривень 20 копійок. Якщо людина хоче отримати довідку через 10 діб, то вона коштуватиме вдвічі дорожче. Крім того, і це регламентовано законом „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, необхідно сплатити 13 гривень 60 копійок за бланк документа. Зауважу, що раніше ця сума дорівнювала 55 гривням.

- А загалом, яку нині суму необхідно сплатити, аби володіти гладкоствольною мисливською рушницею?

- На сьогодні, залежно від регіону України, це обійдеться у 350 – 400 гривень. В той же час, необхідно зазначити, що МВС надало пропозиції до Кабміну щодо зменшення вартості медичних довідок та встановлення єдиного фіксованого тарифу, а також скасування обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників зброї. Кабмін погодився з нами і доручив Міністерству охорони здоров’я, Мінфіну та Мін’юсту внести на розгляд відповідні нормативно-правові акти. Так що, робота в цьому напрямі триває.

- Яка процедура успадкування зброї у разі смерті її власника?

- Ця процедура чітко виписана у законодавстві. Мисливська нарізна або гладкоствольна вогнепальна зброя, а також - пневматична чи холодна, упродовж десяти днів здається у міліцію на тимчасове зберігання, поки вирішиться питання щодо її успадкування. Там вона може зберігатися не більше 6 місяців. Якщо хтось із спадкоємців бажає стати власником такої зброї, то вона може бути зареєстрована на його ім”я у встановленому порядку. Якщо ж бажаючих не виявиться, то родичі померлого повинні упродовж місяця продати або подарувати зброю людині, яка має на неї відповідний дозвіл. Необхідно також додати, що нагородна нарізна вогнепальна зброя армійських зразків у таких випадках негайно здається родичами до органів внутрішніх справ безкоштовно.

- Чимало людей бажають мати у своєму розпорядженні пістолети чи револьвери для відстрілу набоїв з гумовими кулями. Адже вони значно ефективніші за газову чи пневматичну зброю, а отже здатні підвищити ступінь самозахисту. Однак цей вид зброї залишається доступним для обмеженої категорії громадян. В той же час, злочинцям не потрібні ніякі дозволи, навіть на нарізну зброю. Існують наміри розширити перелік зброї для придбання, а також коло осіб, які мали б право на зазначену зброю, а також - вогнепальну?

- Тут необхідно внести певні уточнення, адже поняття вогнепальна зброя доволі узагальнююче. На сьогодні питання права власності на зброю (можливості придбання громадянами вогнепальної зброї) регулюється відповідною постановою Верховної Ради. Цим документом визначено, що з 18-річного віку громадяни мають право придбати газові пістолети і револьвери, з 21 року – мисливську гладкоствольну вогнепальну зброю, а з 25 років – мисливську вогнепальну нарізну зброю. Разом з тим, громадяни не мають права власності на короткоствольну вогнепальну нарізну зброю: бойові, спортивні пістолети та револьвери.

Розширення видів зброї, яку можна купувати, а також кола осіб, яким дозволялося б її придбання, можливе лише за умови прийняття відповідного законодавчого акту.

У березні минулого року Верховною Радою у повторному читанні був прийнятий законопроект „Про зброю”. В подальшому цей документ, після допрацювання, внесено для розгляду у другому читанні на засіданні парламенту.

Законопроектом пропонується зменшити віковий ценз і надати право на придбання гладкоствольної вогнепальної зброї з 18 років. Також передбачається розширити коло осіб, яким дозволялося б купувати для самооборони револьвери чи пістолети вітчизняного виробництва для відстрілу набоїв, споряджених гумовою кулею. Нині придбання та зберігання такої зброї дозволено працівникам суду, правоохоронних органів та їх близьким родичам, особам, які беруть участь у кримінальному судочинстві, журналістам, народним депутатам, держслужбовцям, членам громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовцям.

Разом з тим, не передбачається, і це принципова позиція МВС, вільного продажу, придбання, зберігання чи носіння короткоствольної нарізної вогнепальної зброї – пістолетів, револьверів. Ми підтримуємо положення даного законопроекту і внесення інших змін не планується.

- Чи являється дозвільна система МВС так би мовити монополістом у сфері контролю за законним обігом зброї?

- Так, за винятком зброї армійських зразків. Відповідні функції на МВС покладено постановою Кабінету Міністрів від 1992 року. Крім того, працівники дозвільної системи постійно здійснюють контроль за обігом вибухових матеріалів. Наприклад, минулого року спільно з представниками Державного комітету з нагляду за охороною праці та СБУ перевірено всі без винятку 345 складів, де зберігаються промислові вибухові речовини, а також понад тисячу об’єктів проведення вибухових робіт. Було зупинено чи частково призупинено роботу 9 об’єктів, на яких порушувалися правила зберігання чи використання вибухових матеріалів.

Ліцензування майстерень з виготовлення та ремонту зброї, магазинів і складів з її продажу та зберігання, стрілецьких тирів, штемпельно-граверних майстерень – також сфера діяльності працівників дозвільної системи МВС. Тож, роботи вистачає.

А от видача дозволів на виробництво, зберігання, використання чи перевезення сильнодіючих отруйних речовин знаходиться в компетенції інших відомств. Звертаю увагу на цю обставину, оскільки до нас надходять відповідні запити від різних підприємств.

- Загалом, багато звертається людей до підрозділів дозвільної системи? Скаржаться часто?

- Та ні, скарг здається і не багато. Зокрема, упродовж першого півріччя цього року підрозділами дозвільної системи прийнято понад 210 тисяч громадян, а скарг зареєстровано лише 12. Втім, зброя це таке господарство, де можуть виникати різноманітні питання. Наведу досить повчальний приклад.

Мешканець Криму на законних підставах придбав у магазині газовий пістолет „Шмайсер”, а разом з ним, за пропозицією продавця, і чокову втулку. Поясню для чого вона використовується. Ствол газового пістолета обладнаний захисним елементом – дросельною втулкою. Ця деталь не дозволяє відстрілювати ніякі інші набої, окрім газових чи шумових. Але у разі заміни дросельної втулки чоковою пістолет стає придатним для стрільби набоями з гумовими кулями травматичної дії і набуває властивостей вогнепальної зброї. Під час купівлі пістолета продавець магазину продемонстрував, як можна його переобладнати. Якби покупець був технічно інформований, він звернув би увагу на цю обставину. Адже згідно Держстандарту газовий пістолет виготовляється таким чином, що дросельну втулку неможливо видалити без руйнації зброї. Тобто, даний зразок пістолета мав виробничий дефект, що і дозволило його переобладнати.

Кілька років цей чоловік жив собі й лиха не знав. Дотримувався всіх вимог, своєчасно перереєстровував зброю. Та під час перевірки місця зберігання пістолета працівники міліції виявили поруч з ним, підкреслюю цю обставину – лише поруч зі зброєю, чокову втулку. Як власник не доводив, що він ніколи не переобладнував свій пістолет, але стосовно нього було порушено кримінальну справу за незаконне виготовлення та зберігання вогнепальної зброї. Майже два роки тягнулося її розслідування. Підслідний неодноразово давав свідчення, звертався з численними заявами до різних установ, в тому числі й до нас. Зрештою, після з”ясування всіх обставини, вивчення результатів багатьох експертиз, слідчий виніс постанову про відмову у порушенні кримінальної справи. Серед інших аргументів, підставою для цього, як не дивно, став технічний недолік купленого пістолета. Це свідчило на користь власника зброї, оскільки доводило, що він власноруч не вносив зміни в конструкцію пістолета, а отже – не намагався його переобладнати.

- Тут закономірно виникає зауваження: будь-хто може опинитися в подібній ситуації, якщо придбає браковану зброю.

- Звичайно, фактор випадковості, як кажуть, може мати місце. До того ж, згідно чинного законодавства, працівники магазинів не мають права повністю розбирати зброю і перевіряти її технічний стан. Дотримання вимог Держстандарту під час виготовлення зброї контролюють підприємства-виробники. У цьому сенсі всі претензії технічного характеру слід пред”являти зброярам. Та, зрештою, можна не розумітися на конструктивних особливостях, але навіщо купувати якісь деталі, що не передбачені технічним описом зброї?

- Наскільки дієвим є контроль за мережею реалізації вогнепальної мисливської зброї? Чи можливий її відтік у незаконний обіг?

- Господарська діяльність у сфері виробництва, ремонту, торгівлі вогнепальною зброєю здійснюється згідно з Ліцензійними умовами, що були затверджені спільним наказом Держкомітету з питань регуляторної політики та МВС. Цим документом встановлено чіткі організаційні, технологічні, режимні та особливі вимоги, яких зобов’язані дотримуватися зброярі, персонал торгівельних закладів. Існують правила обладнання приміщень зброярень, торгівельних закладів. Наприклад, зброя та набої повинні зберігатися у металевих шафах з двома замками, товщина стінок яких повинна бути не менше 3 міліметрів. У магазині не може зберігатися більше 100 кілограмів пороху та 50 тисяч набоїв. Тобто, у разі невиконання вимог, в тому числі і щодо суворого обліку зброї, працівники міліції, згідно з чинним законодавством притягують до відповідальності посадових осіб, а у разі систематичних порушень позбавляють суб”єкти господарювання ліцензій. Перевірки здійснюються регулярно.

Якщо говорити про торгівельну мережу чи систему послуг, то для громадян буде корисною, наприклад, наступна інформація. На комісійний продаж зброя може здаватися юридичними чи фізичними особами лише за направленням органів внутрішніх справ. Квитанція про прийом на комісійний продаж зброї разом з дозволом на її зберігання та носіння надається у десятиденний термін до підрозділу міліції, де вона була зареєстрована. Зі „старого” обліку зброя знімається після її реалізації. А от у разі виявлення технічного дефекту вона повертається торгівельній організації лише за наявності відповідного направлення органів дозвільної системи.

У ремонт зброя приймається також за дозволом міліції. Якщо до майстерні потрапила незареєстрована зброя, то адміністрація зобов”язана негайно передати її правоохоронцям, а також надати відомості про особу, яка її здала. Якщо через місяць після виконання ремонту зброю не забрали з майстерні, то вона передається до міліції для подальшого з”ясування належності.

Продаж нарізної зброї здійснюється тільки після проведення торгівельним закладом її відстрілу у експертно-криміналістичних підрозділах МВС. Довідка про здійснення відстрілу видається покупцю, а він у свою чергу пред”являє її під час отримання дозволу на право зберігання та носіння зброї.

- Василю Івановичу, насамкінець таке немаловажне запитання. Наскільки законослухняними є власники вогнепальної зброї? Чи не занадто озброєне наше суспільство?

- З початку року лише за порушення правил реєстрації, зберігання, носіння, перевезення, продажу вогнепальної зброї до адміністративної відповідальності притягнуто 32 286 осіб. У правопорушників вилучено до усунення недоліків 20 159 одиниць зброї, а 358 - конфісковано.

На жаль, існує, хоч і значно менша за обсягом, але трагічна статистика. Цього року власниками зброї скоєно 25 злочинів, в результаті яких постраждало 29 людей – 17 вбито і 12 поранено.

Пригадується випадок дворічної давнини, що трапився у Харківській області. Двоє односельців, готуючись до риболовлі, посварилися. Один з них вирішив будь що помститися. Через кілька годин цей молодик взяв батькову рушницю і пішов до озера. В очікуванні кривдника він кілька годин провів у засідці в очереті. Коли односелець з”явився і розпочав риболовлю, нападник підкрався до нього і з відстані у три метри здійснив два постріли. Вбитого він відтягнув у кущі і закидав очеретом. Після цього зловмисник повернувся додому, повечеряв з батьками і вирішив ще й пограбувати помешкання потерпілого, оскільки знав де зберігаються гроші. Вночі він проник до будинку і вкрав тисячу гривень. Вбивцю вже засуджено до позбавлення волі.

Людину можна вбити ножем, а можна і нагодувати за допомогою цього ж знаряддя . Так само і мисливська зброя. Громадяни мають право нею володіти. А от працівники міліції зі свого боку зобов’язані суворо контролювати сферу законного обігу зброї. Так, з початку року виявлено 309 власників зброї, які зловживали алкогольними напоями, порушували громадський порядок, вживали наркотики. Дозволи на зброю у них було анульовано.

Зауважу, до кінця року працівники міліції будуть здійснювати ретельні перевірки щодо умов зберігання зареєстрованої зброї, проводитимуть її інвентаризацію, вивчатимуть і перевірятимуть інформацію про власників зброї, їх поведінку у побуті. Володіння зброє зобов’язує до виконання певних вимог. Тому правопорушники не залишаться без адекватного реагування. Альтернативи тут немає. Хочеться сподіватися, що наведений вище негативний перелік не поповниться.

Ю. Сахно



Украинская Баннерная Сеть