Рубрики
 
 

Передплата онлайн

 

Полювання

 

Арсенал

 

Собаки

 

Риболовля

 

Нотатки рибалки

 

Интерв'ю

 

Флора та Фауна

 

Законодавство

 

Газети (номери)

 

2017

 

2016

 

2015

 

2014

 

2013

 

2012

 

2011

 

2010

 

2009

 

2008

 

2007

 

2006

 

2005

 

2004

 

2003

 

2002

 

2001




Асоціація користувачів мисливських та рибальських господарств


Сайт посвященный общению на тему охоты и рыбалки



Головна Про проект Передплата онлайн Об'яви Форуми Контакти

З історії мисливських афер

Де тільки сучасна людина не зустрічається з шахраями? Сучасні Остапи знають мільйон способів збагатити власну кишеню та пошити в дурні наївних обивателів. Не виняток тут і така галузь економіки, як мисливство.

Мисливські господарства для планомірного добування певної кількості мисливських тварин застосовують видачу відповідних дозвільних документів. Відповідно до статті 17 Закону України «Про мисливське господарства та полювання» добування мисливських тварин здійснюється за ліцензією або відстрільною карткою. Ліцензії використовують для полювання в основному на копитних тварин, а відстрільні картки – на пернату та хутрову дичину.

Ліцензії в централізованому порядку друкуються із водяними знаками та голограмою і передаються територіальним органам виконавчої влади у галузі лісового та мисливського господарства, а в подальшому – користувачам мисливських угідь строго до затверджених Міністерством охорони навколишнього природного середовища лімітів добування. Відстрільні картки, на відміну від ліцензій, виготовляються самими ж користувачами мисливських угідь і ними ж реалізовуються мисливцям відповідно до пропускної здатності мисливських угідь.

Проте нічого ідеального у природі, чи то у законі не існує, а у державному регулюванні виготовлення та реалізації відстрільних карток – і подавно. І тут є де розвернутися бувалим шулерам. Так, недосконалістю і неврегульованістю даного питання скористалась у Криму організація, яка не мала законних підстав видавати відстрільні картки, та протягом 2007-2008 років нагріла собі на них руки, чим завдала державі збитків на суму 2,4 мільйона гривень. Мисливські шахраї завдали державі лише у цьому одному випадку збитків на суму, що перевищує збитки, завдані всіма браконьєрами в Україні у 50 разів. Адже в середньому по Україні за рік у період між 1996-2007 рр. відшкодовувалось близько 50 тис. грн. на рік.

Щоб приструнити мисливських аферистів у Криму та викоренити незаконну видачу відстрільних карток органи влади республіки швидко відреагували. Так, постановою ВР Криму «Про порядок реєстрації та використання бланків відстрілочних карток на території автономної республіки Крим» від 26 травня 2010 року № 1762-5/10 затверджується механізм використання відстрільних карток, введення єдиних типових зразків бланків та порядок їх реєстрації, чим запобігається організація та проведення на території республіки масових незаконних полювань особами, які не мають на це право. Тепер реєстрація всіх бланків відстрільних карток повинна здійснюватись у Республіканському комітеті лісового та мисливського господарства Криму. Більше того, розроблено три види відстрільних карток разових, сезонних та для полювання іноземців. Бланки, які не зареєстровані в Республіканському комітеті лісового та мисливського господарства вважаються недійсними, а реєстрація бланків дійсна лише протягом одного мисливського сезону, не використані бланки повертаються у комітет після закінченні сезону полювання.

До цього Республіканський Комітет лісових ресурсів неодноразово звертався до Держкомлісгоспу з вимогою врегулювання видачі відстрільних карток і тим самим припинення незаконного полювання, але виявляється, що апелювати сьогодні до Держкомлісгоспу вже недоречно. Адже відповідно до Указу Президента від 23.04.2011 року № 500/2011 «Про Міністерство аграрної політики та продовольства» лише Мінагрополітики України є головним органом у системі центральних органів центральної влади з питань формування та забезпечення реалізації державної політики у галузі мисливського господарства. Отже, тепер з мисливськими проблемами – до них. І саме у руках цього центрального органу виконавчої влади є законодавчо визначені важелі впливу на нечистих на руку ділків від мисливства.

Можливо шахрайство з відстрільними картками – це чисто кримська проблема? Давайте подивимось, чи плодять браконьєрів, видаючи фіктивні відстрілочні, в інших кутках чи закутках нашої неозорої Батьківщини. Неврегульованість видачі відстрільних карток приводить до проблеми із охороною мисливських угідь. Відсутність єдиного взірця та велика кількість користувачів мисливських угідь, які самостійно продукують відстрілочні, не дає змоги контролюючим органам ефективно боротись із браконьєрством. Щоб виправити ситуацію, на Тернопільщині місцеве управління лісового та мисливського господарства зобов′язало наказом від 14.07.2008 року № 60 «Про проведення полювання на пернату дичину в мисливський сезон 2008/2009 років на території мисливських угідь Тернопільської області» всіх користувачів мисливських угідь представити у відділ мисливського господарства відстрільні картки єдиного зразка. Полювання слід проводити «з номера по номер відстрілочної по кожному окремому користувачу».

Також факти незаконної видачі відстрільних карток зафіксовані Львівською обласною екологічною інспекцією при перевірці Дрогобицької районної організації товариства мисливців та рибалок. За рішенням суду керівника Дрогобицької райорганізації УТМР визнано браконьєром, так як він реалізовував відстрільні картки, які не відповідали зразкам встановленими Всеукраїнською організацією УТМР.

А може й Ви, шановний читачу, стали, того не відаючи, браконьєром, купивши фальшиву відстрілочну картку. За фальшиву відстрілочну обійдетесь штрафом від 102 до 1020 грн. Але пам’ятайте, якщо Вас спіймають із фальшивими грошима у магазині, може бути і гірше.

Громадського розголосу набув і недостатньо зрозумілий механізм видачі відстрільних карток головою Волинської організації УТМР: «Викликає величезний подив запроваджена ним (Віталієм Шибенюком, - «ВН») практика особистого продажу відстрілочних карток. Це виглядає таким чином: сам виписав, сам взяв у мисливця гроші й поклав їх до свого сейфу. Виникає логічне питання: а де ж облік кількості виданих карток і фінансова звітність?» - пишуть «Волинські новини».

Контролювати питання із відстрільними картками ще складніше, ніж фальшування грошей. Там, хоча б один зразок і певний номінал. А з відстрільними – ні єдиного зразка, ще й відсутність механізму обліку. На думку багатолітнього працівника мисливського господарства В. Нижника відстрільна картка є «найбільш масовим документом, по якому ведеться полювання, проте… на даний час в Україні ніхто толком не може відповісти, скільки їх друкується, а як вони збираються у мисливців після сезону полювання говорити і не доводиться. Окремий «ексклюзив» − це відстрільні картки, які видаються на цілий сезон на декілька мисливських господарств».

Проявляє стурбованість щодо цього ж питання і мисливець з 39 - річним стажем, колишній начальник мисливськовпорядної партії ВО «Укрдержліспроект», Олексій Чемерис: «…доходи господарств за реалізацію відстрілочних карток часто перевищують доходи, отримані за продаж ліцензій. Отже, виходить, що взявши відстрільну картку навіть на неіснуючого зайця, Ви – мисливець, а не взявши і нічого не вполювавши, Ви − браконьєр».

Через неврегульованість обігу відстрільних карток страждають також мисливські господарства, які несуть відповідні матеріальні та фінансові затрати. Незаконна видача відстрільних карток завдала матеріальні та моральні збитки Калуській районній організації УТМР, коли керівництво підприємства ВАТ «Бабин-риба», не будучи користувачем мисливських угідь, реалізовувало мисливцям відстрільні картки на право добування пернатої дичину. Щоб відстояти свої законні права Калуська районна організація мисливців та рибалок змушена була звернутись у господарський суд, який захистив інтереси користувача мисливських угідь: «Відповідно до Постанови вищого господарського суду України від 15 березня № 18/148-9/241 встановлено, що ВАТ «Бабин-Риба» незаконно реалізувавало відстрільні картки у кількості 191 шт. на суму 1380 грн.». А причина цієї неприємно ситуації криється знову ж таки у відсутності відстрільної картки єдиного зразка, яка б випускалась централізовано. А так намалювати і реалізувати цю картку може будь – яка організація навіть та, що не має нічого спільного із веденням мисливського господарства. Необхідно, щоб мисливці ознайомились із затвердженим бланком відстрільної картки та не купували їх в організаціях, які не мають право їх реалізовувати. Більше того, фактично по даному випадку судом встановлено стодев′яносто один випадок браконьєрства, які стались не з вини мисливців, а через незаконно розтиражовані на ксероксі відстрільні картки. Як бачимо оленям, козулям та кабанам більше повезло ніж зайцям та качкам, так як дозвіл на їхній відстріл друкується у столиці на бланку із голограмою та водяними знаками.

Сьогодні видача відстрільної картки відповідно до Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру» включена у «Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності». Але на практиці виконати дану вимогу неможливо, так як органи державної влади не можуть видавати документ, який вони не мають право виготовляти. Таким чином склалась правова колізія. І це вже питання до Мінагрополітики України: необхідно створити правове забезпечення виконання вимог Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру».

Слід відмітити, що флорі більше повезло із обліком, ніж фауні. Як зазначив голова Держлісагентства, до кінця 2012 року 70% лісових підприємств перейдуть на електронний облік, а у 2013 році облік деревини буде переведено повністю на електронний. Обладнання для електронного обліку деревини коштує близько 30 млн.грн. Звісно, враховуючи біологічні особливості, кожному зайцю чи качці електронного чіпа не вставиш, але все ж вони заслуговують, щоб принаймі на них полювали з нефальсифікованими відстрільними картками. Найоптимальніше вирішення ситуації вбачається в уніфікації відстрільних карток, тобто, друкувати їх як ліцензії в єдиній друкарні і за єдиним взірцем. Так, наприклад, у 2010 році з державного бюджету ведення мисливського господарства було профінансоване на близько 18 млн. грн., а для друку відстрільних карток необхідно біля десяти тисяч гривень.

Проте перекрити дорогу махінаціям з відстрільними картками все ж можна. Зрозуміло, що лази для спритників знаходяться й у нормативно-правовому забезпеченні виготовлення, видачі відстрільних карток, яка не відповідає вимогам як політичних кроків, так і законодавчих вимог. Неврегульована процедура обігу відстрільних карток завдає збитків користувачам мисливських угідь, державному мисливському фонду, не сприяє достовірному обліку добутої дичини, сприяє тінізації доходів від ведення мисливського господарства. Слід зауважити, що окупність мисливського господарства в середньому по Україні становить лише 50% і, безумовно врегулювання даного питання буде лише сприяти збільшенню доходів мисливських господарств, чим покращить матеріально-фінансове становище всього мисливського господарства, битковість якого є гальмом у залученні коштів, без яких неможливий подальший розвиток галузі.

О. Проців



Украинская Баннерная Сеть