Єгерям про протоколи

Асоціація

Грудень, 2015 рік

Охорона об’єктів рослинного та тваринного світу є важливою складовою збереження природних ресурсів країни. Останні роки все більше й більше мисливських угідь перебуває у користуванні приватних мисливських та мисливсько-рибальських господарств. З метою належної охорони мисливських угідь їх користувачі створюють єгерську службу, відповідно до ст. 29 Закону України «Про мисливське господарство та полювання». Саме єгерська служба займається роботою з охорони та збереження популяції мисливських тварин. Працівники служби щоденно перебувають у мисливських угіддях та крім порушень правил полювання стикаються з такими порушеннями, як засмічення лісів та лісопосадок, «дикий» відпочинок туристів, випалювання сухої трави, розведення багать з порушенням протипожежних правил, тощо.

Здійснюючи охорону мисливських угідь та виявляючи факти браконьєрства, єгері донедавна були позбавлені будь-яких можливостей затримати правопорушника, зафіксувати та припинити порушення. Цим користуються правопорушники, охочі побавитись в лісових угіддях та влаштувати від стихійних звалищ до нічних полювань. До того ж, як свідчить практика, позбавлення посадових осіб користувачів мисливських угідь - приватних мисливських господарств у 2012 році права складати протоколи про адміністративні правопорушення призвело до значного збільшення випадків браконьєрства.

17 червня 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення боротьби з браконьєрством та захисту навколишнього природного середовища» № 530-VIII, який набрав чинності з 30 вересня 2015 року. Законом доповнено частину другу статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Особи, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, пунктом 20 такого змісту: «…єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь, уповноважених на охорону державного мисливського фонду (ст. 65, 65-1, 66, 72, 73, 77, 77-1, частини перша і третя статті 85)».

Законом надано право посадовим особам та єгерям мисливських угідь складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені зазначеними статтями, а саме про:

- незаконну порубку, пошкодження та знищення лісових культур і молодняка;

- знищення або пошкодження полезахисних лісових смуг та захисних лісових насаджень;

- знищення або пошкодження підросту в лісах;

- пошкодження лісу стічними водами, хімічними речовинами, нафтою і нафтопродуктами, шкідливими викидами, відходами й викидами;

- засмічення лісів відходами;

- порушення вимог пожежної безпеки в лісах;

- самовільне випалювання рослинності або її залишків;

- порушення правил використання об'єктів тваринного світу (порушення правил полювання та рибальства).

Прийнятий Закон, як зазначалося у пояснювальній записці до законопроекту, збільшить ефективність боротьби з браконьєрством, забрудненням навколишнього середовища побутовим та промисловим сміттям, знищенням природного середовища під час спалювання сухої трави, зменшенням кількості лісових пожеж від випадкових туристичних багать та приведе у відповідність посадові обов’язки єгерської служби до її прав, підвищить рівень невідворотності покарання за скоєні адміністративні правопорушення.

Закон набрав чинності і все нібито добре, тільки залишилося його виконувати, але не все так просто, як нам би цього хотілося. Громадська спілка «Асоціація користувачів мисливських та рибальських господарств» звернулася з запитом до Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо отримання інформації, чи розроблено та затверджено порядок складання протоколів та форму протоколу про адміністративні правопорушення, до пункту 20 частини другої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення. А якщо ні, то згідно якого порядку складати протоколи та по якій формі.

Листом від 26.10.2015 № 37-49-15/17578 Мінагрополітики надало відповідь на поставлені питання де вказано, що зазначеним Законом не передбачено розроблення та затвердження Кабінетом Міністрів України чи центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, форми та порядку складання єгерями та посадовими особами користувачів мисливських угідь протоколу про адміністративні правопорушення. Однак зазначено, що вимоги до змісту протоколу про адміністративні правопорушення визначені в статті 256 Кодексу України про адміністративні правопорушення та рекомендує єгерями та посадовими особами користувачів мисливських угідь користуватися цими вимогами при складанні протоколів.

Стаття 256 Кодексу передбачає, що у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються:

- дата і місце його складення, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала протокол;

- відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення);

- місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є;

- пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності;

- інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.

У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.

При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються його права і обов'язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.

Не порушуючи статтю 256 Адміністративного Кодексу, фактично матимемо, що кожне мисливське господарство працюватиме зі своєю формою протоколу, а про порядок взагалі нічого говорити.

Отже, враховуючи ситуацію, яка склалася у зв’язку з прийняттям даного Закону, єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь, уповноважених на охорону державного мисливського фонду при складанні протоколів про адміністративні правопорушення мають діяти відповідно до загальних норм, встановлених Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Однак для забезпечення чіткого виконання норм прийнятого Закону, на нашу думку, центральним органам виконавчої влади слід приділити більше уваги даній проблемі та все таки розробити та затвердити необхідний порядок і форму протоколу.

Громадська спілка «Асоціація користувачів мисливських та рибальських господарств»