Долаючи вітер

Володимир Саратов

Жовтень, 2020 рік

Іде дрібний дощик. Завиваючи в гілках, зриваючи листя і розгойдуючи верхівки дерев, дме північно-західний вітер. Але ми однаково на моторному човні батька приблизно о 13.00 виїжджаємо, налаштувавшись на поїздку. Нас четверо: батько, його друзі - Георгій Матвійович і Леонід Олексійович - і я. Батькові тоді було 50, завжди веселий, життєдіяльний, він захоплювався книжками і не уявляв себе без природи. Георгій Матвійович на чотири роки старший за батька; невисокого зросту, міцний, рухливий, любить дотепний жарт, вміє артистично, в особах, розповідати кумедні випадки й анекдоти; риболовлю, збирання грибів та полювання обожнював. Леонід Олексійович молодший за батька на десять років; ставний шатен із правильними рисами видовженого обличчя; пристрасний мисливець і чудовий стрілець; винахідливий у питанні різних саморобок і дуже товариський. Я - десятикласник, поки без рушниці, але весь горів пристрастю до полювання.

Учотирьох ми пливемо по Дніпру в любий для нас світ природи. На річці хвиля з попутним вітром, дощ стих. Погода не дуже, але вибирати не доводиться. Пропливли «будівництво» біля П'ятихаток. Праворуч, на мілині, вище від затоки до Корчуватого, сиділо багато крижнів абсолютно відкрито. Усі пожвавилися, дивлячись на качине скупчення в «зеленій зоні», і, весело обговорюючи побачене, пливемо далі, оглядаючи річку та її береги. Минули великий Козацький острів, зарослий тополями і вербами. Листя дерев подекуди вже почало жовтіти, відчувається наближення жовтня. Причалюємо на мисі Ольгинского острова недалеко від будиночка бакенника. Там було довге озеро завглибшки метрів до трьох і з рівним дном. Покидавши в ньому блешні, ​​за години півтори ми зловили окунця і трьох щучок, одна була з кіло. Улов підняв усім настрій, бо погода не тішила. Припливло ще двоє мисливців на моторці; будуть у бакенника ночувати. Ми спустилися нижче за течією і зайшли в Шилягівку - довгу, схожу на річку, старицю, що йде в луки лівого берега. У її гирлі розкинулося плесо з рогозом та стрілолистом біля берегів і плямами листя латаття на воді. На плесі не так дошкуляв вітер, і ми знову взялися за спінінги, ловлячи із човна. Георгій Матвійович був прихильником «поплавчанки» і став ловити з берега.

Після кількох закидів батько коротко сказав: «Є!». Вудлище в його руках зігнулося, натягнута волосінь ішла у глибину. Крутячи котушку, він підводив рибу все ближче. На короткий час щука заметушилася, намагаючись піти під днище, але незабаром опинилася в човні і, стрибаючи, голосно застукала об містки. Незабаром Леоніду Олексійовичу попалася ще щука. Батько тим часом витягнув другу, але невелику. І я зловив таку саму. Коли ми причалили до берега, у Георгія Матвійовича було кілька окунів і краснопірка з долоню. Ми оглянули берег і знайшли залишки куреня з вербових жердин, вогнище і риб'ячу луску поруч. За кущем біліла купка пір'я і лежало три сизуваті качині крила з фіолетовими «дзеркальцями».

- О! Було діло, - сказав батько, - двох крижнів хтось обскуб. Отже, качка тут є.

Георгій Матвійович і Леонід Олексійович почали ставити брезентову палатку, а ми з батьком будемо ночувати в кабіні човна. Не гаючи часу, я пішов збирати сухі гілки для багаття. Проходжу широку прогалину серед кущів верболозу. Раптом збоку, в сухій траві хтось побіг, промайнули якісь головки серед стебел пижма і кроків за десять від мене з шумом випурхнув виводок куріпок. Плануючи, птахи відразу зникли за кущами. Я здригнувся і завмер, переживаючи несподівану зустріч. Як цікаво! Повернувшись, із захопленням розповідаю про куріпок. Усі усміхаються - добре.

Вечоріло. Надівши патронташі та взявши рушниці, старші вирушили в луки до сусідніх озер, залишивши мене біля човна з дорученням: зварити юшку. Беруся до чищення окунів. За чверть години в лугах пролунали постріли. Там у небі помічаю зграйку чирків. Поки займаюся рибою і багаттям, не забуваю поглядати навколо. Ось від Дніпра летить качка. Вона насилу рухається проти вітру. Ех, була б у мене рушниця - так близько налетіла! І я чітко уявив собі, як стрельнув би і качка, впавши, спінила б воду плеса... З того боку, куди пішли старші, долинуло ще два постріли. Мене починає розбирати нетерпляче очікування результатів їхнього полювання.

Суцільні хмари не дають покрасуватися вечірній зорі. Через постійний вітер швидко згущаються сутінки. Вода затоки, покрита дрібною хвилею, стає свинцево-сірою. Вітер задирає латаття, і мені тоді здається, ніби там сіли і плавають качки. Мимоволі насторожуюся, вдивляюся і розпоізнаю витівки вітру. Низько над плесом пролетіла зграйка чирків. Ще разів зо три з луки долітали постріли, поки зовсім не стемніло. Незабаром за кущами почулися голоси, і прийшли батько з дядею Жорою. На ногавках у них було по парі чирків-свистунців із золотисто-зеленими «дзеркальцями» на крилах. Незабаром з'явився і дядя Льоня з великим крижнем. Я беру крижня в руки, уважно роздивляюся його, а Леонід Олексійович розповідає:

- Виходжу до неширокого озера - по берегах осока, на воді латаття. Іду неспішно вздовж берега. Доходжу до заростей рогозу наприкінці озера. Зупиняюся, і тут виривається пара крижнів. Б'ю дуплетом. Перший якось боком падає в рогіз, а другий - каменем на воду. Вилітає ще крякуха, але я не встиг перезарядитися. Лізу в рогіз по першу качку. Топтався там, уже не знаю скільки, так і не знайшов її, а цю вітер до берега підігнав.

- Гарна! - сказав батько, - а перша, напевно, підранок.

- Схоже. Завтра її ще пошукаю, - відповів Леонід Олексійович.

- Юшка готова, прошу всіх до багаття, - кажу, нарізаючи хліб.

- А що у нас до юшки? - весело запитує дядя Льоня.

- Ячну кашу зварив, - відповідаю, здогадуючись, що не кашу він мав на увазі.

Сідаємо на тілогрійки біля багаття. Червоними відблисками вогонь освітлює наше коло. Вечеряємо. Розмова йде про минуле полювання. Потім Леонід Олексійович згадує випадок:

- Полював я позаминулого року в серпні на озерах біля села Окунин. Це на лівому березі Дніпра, проти гирла Тетерева. Мисливців було небагато. Мені там подобається - простір, привілля і дичина завжди є. На болотистих озерцях бекасів знайшов. Одного збив, другого... Перейшов на наступне озерце. Побрів по мілководдю із травами. Попереду кущі озерного очерету снопами стоять. Тут вилітає бекас. Відпускаю його кроків на двадцять. Бац! - бекас на воду шльоп. Раптом попереду з-за куща виходить хлопець із рушницею. Мене як струмом ударило. Кричу йому: «Ти чого не показався, коли я підходив?!» І думка промайнула: «Добре, що бекасинником стріляв». А він мені: «Я думав, що ви мене бачите». Та як я міг його бачити за кущем?! Підійшовши до хлопця, я простягнув йому другий, не стріляний, набій: «Тримай на пам'ять, - кажу і додаю, - якщо підходить мисливець, обов'язково гукни його, покажи, де стоїш». Мені тоді і полювати більше не захотілося.

Старші почали обговорювати цей випадок. Я слухав.

- Коли мисливець стає на місце, він обов'язково має дати про себе знати ймовірним сусідам, - сказав батько.

- Так, звичайно, - погодився Леонід Олексійович, - але в цьому випадку хлопець мав гукнути мене першим, адже я підходив відкрито, а він стояв і мене, звичайно, бачив.

Георгій Матвійович став розповідати про свій випадок:

- Полював я тут, недалеко, де будиночок бакенника Михайла, на Процівському лузі. Підходжу за кущами до довгого озера і тут на протилежному березі гримить постріл. З'являється хлопець і побрів по воді з рушницею. Пройшовши з пів сотні кроків, піднімає з води болотну курочку. Я гукаю його і питаю, яким шротом він стріляв? Хлопець гордо відповідає: «П'ятіркою», і додає, що в другому стволі в нього «три нуля», мовляв, тут у заростях кабани бувають. Уявляєте! Вріже він у кущах по «кабану», що йому привидиться. Я, звичайно, відчитав цього хлопця, але чи дійшло до нього?

- Та-ак не хотілося б зійти за «кабана» навіть із «трьома нулями», - сказав батько і додав, звертаючись до мене, - коли бачиш, що наближається мисливець, завжди його гукай, а підходячи до заростей, сам дай про себе знати тим, хто може там перебувати. Зрозумів ?!

- Так, - відповідаю, - але так дичину розполохаю.

- Дичина тут не головне - головне безпека! - строго сказав батько.

Посидівши ще біля згасаючого багаття з розмовами, ми розійшлися спати. Вітер не вгавав, тріпав стебла осоки, качав гілки верболозу. І всю ніч вони тривожно гуділи під його неослабним натиском.

Недільний ранок був похмурим. Вітер повернув на північний і посилився. По небу тяглися широкі поля сірих шаруватих хмар; по їхніх краях клубочилися, білосніжно виблискуючи, шарувато-купчасті. Мисливці повернулися з ранкового лету порожніми. Качок ніде не підняли, нічого не літало; вчорашнього підранка дядя Льоня не знайшов.

А вітер усе дужчав, настовбурчуючи на плесі латаття, розтріпуючи і пригинаючи стебла рогозів. Осока безпорадно билася, нарікаючи на повновладне панування вітру довкола. Ми спробували рибалити, кидаючи блешні з берега, але риба не брала. Зварили на багатті суп-куліш, поїли і вирушили додому, вирішивши за такої погоди не затримуватися до вечора. Вийшли до Дніпра і повернули на Київ. По воді тяглися білі смуги збитої піни, і гуляла хвиля, раз у раз захльостуючи через борт. Небо стало матово-сірим і якось зловісно відсвічувало з глибини. Біля горизонту на півночі воно потемніло і звідти швидко наближалася чорнувата хмара із рваними краями. Дивлячись на неї, мені здалося, ніби на нас мчить піратський вітрильник. Вітер став налітати поривами, піднімаючи в повітря пісок, листя й усяке дрібне сміття зі стрімчастого берега, під прикриттям якого ми просувалися. Пропливши всього кілометра півтора, ми змушені були пристати до берега, щоб перечекати вітер, але він не вгамовувався. За годину ми знову попливли. На Дніпрі - жодних човнів, тільки ми. Навпроти «будівництва» на широкому плесі розгулялися хвилі - дивитися страшно. Тільки вийшли з-за мису, як три великі хвилі, одна за одною, перехльоснули через борт. Насилу причалюємо до берега, виливаємо воду. Рухатися далі неможливо, залишаємося перечікувати шторм.

У видолинку, де не так дуло, розвели багаття. Гріємося, п'ємо чай. Надвечір пориви вітру дещо ослабли. У сутінках осторонь стали пролітати качки. Леонід Олексійович, гарячий стрілок, не витримав, узяв свого вірного «француза Дарна» і відійшов подалі від багаття. Я чув, як він стріляв чотири рази. Повернувся дядя Льоня з тугоперим крижнем, викликавши загальне пожвавлення.

Лише приблизно о пів на дев'яту ми змогли продовжити шлях і за дві години прибули, нарешті, на човнову станцію.